איך לבחור מחבט טניס?

אחד האלמנטים החשובים ביותר כדי להצליח בענף הטניס וליהנות מהמשחק הוא בחירת המחבט המתאים. כאן תלמדו על גדלים, גריפים, רשתות, גמישות ומותגים מובילים

בבחירת מחבט טניס יש להתייחס לידית, לראש המחבט, למשקל, לאורך ולחומר ממנו הוא עשוי. בחירה נכונה יכולה לעשות את ההבדל לחבטה טובה יותר, אחיזה טובה יותר, מניעת פציעות והנאה מהמשחק.

רוב המחבטים עשויים גרפיט, אלומיניום או טיטניום, כאשר ההבדל ביניהם הוא במשקל החומרים, כשמחבטי האלומיניום נחשבים לפשוטים וזולים מכולם. מחבטים עשויים סיבי פחמן, למשל, עשויים להיות יקרים יותר, מחבטים עשויים קוולאר (Kevlar), סיב סינתטי חזק, נחשבים אמינים וטובים אך יקרים כמו גם מחבטי בורון (Boron) הנחשבים חזקים במיוחד.

 

לפני רכישת מחבט טניס, תמיד חשוב לנסות את המחבט בחנות או במגרש הדגמה. לא מומלץ לקנות מחבט אם מרגישים שהאחיזה לא נוחה, שהוא לא מתאים למבנה הגוף ואינו חזק ועמיד מספיק. לא להתבייש לחבוט כמה כדורים לפני שמתחייבים למחבט שאמור ללוות אתכם חודשים ארוכים ולפעמים שנים. גודל ידית לא מתאימה או משקל כבד מדי (במיוחד בשלבים הראשונים בטניס) עלול גם לגרום לטכניקה לקויה שהתוצאה שלה יכולה להיות דלקות או פציעות בשורש כף היד ובמרפק.

גודל המחבט: ככל שראש המחבט גדול יותר, כך עוצמת החבטה גדלה, אך על חשבון הגמישות והשליטה במחבט, כך שחשוב ליצור איזון נכון בין עוצמה ובין שליטה. גודל של מחבט בעל ראש גדול נע בין 106-118 אינץ' מרובע; ראש קטן נע בין 85-94 אינץ' מרובע, כאשר משקלו של מחבט טניס נע בין 230 גרם ל-350 גרם. לטניסאים בעלי עוצמה, מבנה גוף שרירי ובעל יכולת חבטה גבוהה, עדיף לבחור מחבט בעל ראש קטן כאשר טניסאים בעלי מבנה צנום יותר וחבטה פחות חזקה יעדיפו מחבט עם ראש קצת יותר גדול.

הגודל חייב להתאים לגיל ולגובה של השחקן: ילדים קטנים (גילאי 4 ומטה), הנמוכים מגובה של מטר אחד, יסתפקו במחבט הקטן ביותר – 17 אינץ' (48 ס"מ); ילדים בגילאי 4-5, תלוי בגובהם, יכולים לבחור מחבט בגודל 19 עד 21 אינץ' (53 ס"מ); בגילאי 6 עד 8, עם גובה הנע בין 1.14 מטר עד 1.24 מטר, רצוי לשחק עם מחבט בגודל של 21 אינץ' (53 ס"מ); בגיל 9-10, בגובה 1.27 מטר עד 1.40 מטר, יתאים מחבט טניס של 23 עד 25 אינץ' (63 ס"מ); לשחקנים בגובה 1.41 מטר ומעלה מומלץ להשתמש במחבט של 26 אינץ' (66 ס"מ); מבוגרים ומקצוענים משתמשים בדרך כלל במחבטי 27 אינץ' (68.6 ס"מ עד 71.1 ס"מ); טניסאים בוגרים מתחילים יעדיפו מחבט בגודל 27 אינץ'.

ה"גריפ" (Grip) הינו החלק במחבט שבו אוחזים בעזרת כף היד והוא חייב להיות בגודל המתאים לזרוע וליד של השחקן. מרבית הילדים יכולים להשתמש בגריפ סטנדרטי באורך 4 אינץ' (10 ס"מ), כאשר אם הגריפ הרגיל קטן מדי עבור הילד, ניתן להשתמש בגריפ נוסף שיוסיף שמינית אינץ'. למבוגרים יתאים גריפ של 4.5 אינץ' (11.43 ס"מ). כדי לדעת במדויק מה אורך הגריפ המתאים, יש למדוד את המרחק של הקו הישר בין קצה האצבע האמצעית עד מרכז כף היד. ניתן להיעזר בסרגל או בכל מכשיר מדידה אחר. חשוב גם להתייעץ עם המאמן האישי על גודל ידית האחיזה של המחבט.

באירופה, מידות ה"גריפים" נעות במספרים 0 עד 6:

  • מידה אפס: 4 אינץ'
  • מידה אחת: 4 ו-⅛ אינץ'
  • מידה שתיים: 4 ורבע אינץ'
  • מידה שלוש: 4 ו-⅜ אינץ'
  • מידה ארבע: 4 וחצי אינץ'
  • מידה חמש: 4 ו-⅝ אינץ'
  • מידה שש: 4 ו-¾ אינץ'

מתיחה חלשה יחסית- string: מאפשר למסור כדורים מסובבים, מתאים לשחקנים עם הרבה רגש ושליטה. כאשר המתיחה משוחררת יחסית, מתקבל אפקט טרמפולינה המייצר חבטה חזקה יותר.

מתיחה חזקה יחסית– מאפשרת דיוק גבוה יותר בחבטה. מתאים לשחקנים בעלי עוצמה גבוהה בחבטה שמחפשים שליטה.

ניתן לשלב מרככי רעידות המכונים "דאמפרים" או "בולם זעזועים" כדי לשפר את התחושה.

גמישות המחבט: המספרים 0-100 מציינים את מידת גמישותו של מחבט טניס. המספר 100 מציין קשיחות מרבית, כאשר רוב המחבטים מאופיינים בגמישות של טווח 45-75. ככל שהמספר נמוך יותר, ניתן להגיע לשליטה טובה יותר וסיבובים חדים יותר, על חשבון העוצמה והרעידות שעשוי הטניסאי להרגיש בידו.

מותגים מובילים: החברות הידועות ביותר בתחום מחבטי הטניס בעולם כיום הן וילסון (Wilson) בבולט (Babolat), הד (Head), טכניפייבר (Technifibre), פרינס (Prince) ויונקס (Yonex). מחבט פשוט יכול לעלות 100-200 שקלים, בעוד שמחבט מקצועי יותר יתקרב לאזור ה-1,000 שקלים ומעלה. שחקנים מקצוענים מסתפקים ברוב המקרים במחבט שעלותו 200-300 דולר. אחד המחבטים היקרים ביותר בעולם הוא "פרוקסימוס דיאמונד", המוענק כפרס בלבד או כסוג של גביע, בטורניר אנטוורפן בבלגיה. המחבט עשוי זהב ויהלומים וערכו עומד על כ-1.3 מליון דולר.

במרבית המועדונים של מרכז הטניס בישראל ממוקמות חנויות ספורט מקצועיות, המוכרות מגוון מחבטי טניס של המותגים המובילים ומספקות שירותי שיזור / שזירת מחבטים. סניף של "טניס זון" (Tennis Zone), רשת חנויות הטניס המקצועית המובילה בארץ, המציעה את המגוון הרחב ביותר של מוצרי טניס במחירים משתלמים, ממוקם במועדון הטניס שלנו בתל אביב.

כתבות קשורות
חדשות ועדכונים

כל מה שחדש ומעניין במרכזי הטניס בישראל, אירועים ותחרויות בטניס הישראלי והעולמי

אוראל קימחי מדגים תרגילים לסלייס מושלם!
[playlist type="video" ids="5415"]
להמשך קריאה
יוני ארליך מספר - מה שחקן טניס מקצוען שם בתיק טניס שלו!
[playlist type="video" ids="5412"]
להמשך קריאה
התפקיד הקריטי של יכולות מנטאליות ופיזיות במשחק הטניס
בעולם של טניס תחרותי, עולה השאלה מה מבדיל את השחקנים הטובים ביותר בעולם לבין שאר השחקנים? האם אלו היכולות הפיזיות חסרות התקדים שלהם או העמידות הנפשית הבלתי ניתנת לשבירה?מאמר זה בוחן את האינטראקציה בין כוח...
להמשך קריאה
אימוני חורף: כיצד אימוני טניס משפרים את הכושר הגופני
כאשר הטמפרטורות יורדות והחורף משתלט, רבים עשויים לשקול לארוז את ציוד הספורט שלהם עד חזרת החודשים החמים. עם זאת, עבור חובבי טניס, העונה הקרה מציגה הזדמנות ייחודית לשיפור הכושר הגופני ולשיפור המיומנויות במגרש. "אימוני חורף: כיצד אימוני טניס משפרים...
להמשך קריאה
כל מה שרציתם לדעת על תזונת ספורט של טניסאים צעירים

הנושא התזונתי הוא החוליה החלשה כדי לעשות את קפיצת המדרגה עבור טניסאים צעירים. הקפדה על כמה עקרונות חשובים בתזונת ספורט יכולה בהרבה מקרים לעשות את ההבדל ותורמת למיצוי הפוטנציאל ושיפור ביצועים. גם מחקרים מראים באופן מובהק שתזונה נכונה לפני,...

להמשך קריאה