מהו הגיל הטוב ביותר להתחיל לשחק טניס?

סרינה ויליאמס החלה לשחק טניס כבר בגיל שלוש. אחותה, ונוס ויליאמס, החלה לשחק בגיל 4 וחצי. גם רוג'ר פדרר הרים מחבט טניס לראשונה בגיל ארבע, אך נרשם ללימודי טניס מסודרים רק בגיל שמונה. אז מהי הנוסחה? האם להתחיל מוקדם ככל האפשר עם הטניס, או להמתין עד אמצע בית הספר היסודי?

במחקרים נהוג לציין את הגיל 5 כנקודת הזמן המקובלת בקרב ילדים וילדות להיכנס לתחום ספורט תחרותי ומקצועי. בגילאים צעירים מקובל להתבסס על תוכנית קלה – פעם פעמיים בשבוע, 45-60 ד' בכל פעם. בממוצע, מרבית הילדים רשומים לענף ספורט מסודר בגילאים 11 עד 13. לאחר מכן, בגילאי הנעורים, נרשמת ירידה כמותית מסוימת, לצד התייצבות על תוכנית אימונים ממוצעת של 14-18 שעות אימון בשבוע. תוכנית כזו מלמדת על כוונה להתקדם אל קריירה מקצוענית.

בארה"ב, למשל, תוכנית אימונים אינטנסיבית של 18 שעות בשבוע נחשבת נורמלית לגמרי, אך לא בהכרח בתחילת הדרך, בוודאי לא בגיל הרך. רק לשם הדוגמה, במדינות הגוש הסובייטי לשעבר היה נהוג לבנות תוכניות אימונים של כ-24 שעות בשבוע. תוכניות אלו היו חלק ממדיניות ממשלתית כוללת, לייצר הישגים אולימפיים בכל מחיר. לכן חשוב לציין כי ילדים ונוער אינם "אנשים קטנים", ואם העומס הנפשי כתוצאה מתוכנית אימונים מסוימת הוא גבוה מדי עבור המתאמן הצעיר, הדבר עלול לפגוע בהתפתחות החברתית והפסיכולוגית התקינה שלו.

בגילאים הצעירים (4-6), נהוג לשחק טניס באופן קבוצתי – 6-10 ילדים בקבוצה אחת. כמו כן, חשוב לדאוג לכך שהמשחק יהיהכיף לכולם, כדי למנוע נטישה מהירה.

בקרב מאמני טניס נהוג לומר כי כניסה מאוחרת מדי אל התחום, בגילאי 11 ומעלה, עשויה למנוע מן הטניסאי הצעיר לממש את הפוטנציאל הגלום בו. עם זאת, אין הוכחה מוצקה לכך שנכון יותר להתחיל להתאמן בטניס כבר בגיל 4 או 5. מה שבוודאי נכון הוא שהילדים חייבים להיות פעילים מבחינה גופנית כבר בגילאים אלו כדי שיוכלו לבחור לעצמם את הענף המתאים ביותר בהמשך הדרך (גילאי 12 ומעלה).

ילדים בני 4-5 המגלים נטייה טבעית למשחק הטניס, עשויים להיכנס לתוכנית אימונים מסודרת שתוביל אותם להישגים גדולים בליגות הנוער. לעומת זאת, הורים לחוצים ה"דוחפים" את ילדיהם לקריירת טניס מחייבת בניגוד לרצונם או ליכולתם הטבעית, עשויים להזיק לילדיהם יותר מאשר להועיל.

האלופה הישראלית שחר פאר החלה לשחק טניס בגיל 6. מגיל 7 החלה להתאמן בתל אביב, מדי יום, אחרי הצהריים. בנוסף על אימוני הטניס היומיים, התאמנה פאר 3 פעמים בשבוע, בשעות הבוקר המוקדמות, לפני תחילת יום הלימודים. הטניסאית הנערצת על שחר פאר היתה מוניקה סלש – שהחלה להתאמן עם אביה בגיל חמש. אין ספק: אם רוצים להגיע לצמרת דירוג העולמי, רצוי להתחיל מוקדם ככל האפשר.

כיום, בניגוד לעבר, יצרני ציוד הטניס מאפשרים לילדים בגיל צעיר מאוד להתחיל לשחק טניס בעזרת מחבטים קטנים וכדורים מותאמים. היכולת להשתמש ב"ציוד לקטנטנים" מקלה מאוד על ילדים וילדות להיכנס לענף בגיל צעיר מבעבר. ועדיין, עצם העובדה שהטכנולוגיה קיימת ונגישה אינה מלמדת על כך שכל ילד רוצה או צריך להתחייב דווקא לענף הטניס לפני שבחן סוגי ספורט נוספים, כגון שחייה, כדורגל וכדורסל.

חד החששות המרכזיים בתכנית אימונים אינטנסיבית מדי הוא נושא השחיקה והפציעות. כמובן שקיים הבדל אדיר בין ענף ספורט קבוצתי כגון פוטבול, לעומת טניס. עם זאת, יש לעקוב אחרי מצבם של הילדים במהלך האימונים כדי למנוע פציעות מיותרות. כולם רוצים להיות אלופים, אך לא כולם מוכנים או יכולים לשלם את המחיר הגופני והנפשי בדרך אל גביע האליפות הנכסף.

אחת ההמלצות של מומחים לפעילות גופנית היא לא להתמקד בענף ספורט מסוים בגיל צעיר מדי. פעילות גופנית סדירה מומלצת בכל גיל, כמובן, אך רצוי לאפשר לילדים וילדות להיחשף למגוון רחב של ענפי ספורט שונים. התמקדות בסוג ספורט מסוים, בו הילד או הילדה מצטיינים או מעדיפים, רצוי שתגיע בגיל ההתבגרות בלבד. לכן אין "לנעול" את הילד על ענף אחד ויחיד, בוודאי אם אין כוונה לפצוח בקריירה מקצוענית ואינטנסיבית.

אם הילד או הילדה שלכם מגלים כשרון מולד, נדיר ומיוחד בתחום הטניס כבר בגיל צעיר מאוד, ניתן לשקול ברצינות בנייה של ותכנית אימונים הדרגתית שתוביל את הילד לקריירה מקצוענית בינלאומית. לעומת זאת, אם מאמני טניס שונים מתרשמים שלילד אין את היכולת המולדת והרצון הנדרש כדי "ללכת עד הסוף", מוטב לא להתחיל להתאמן בגיל מוקדם מדי, ולא להתחייב למערכות שעות תובענית. במרבית המקרים ניתן להסתפק בתכנית אימונים מתונה המייצרת איזון בריא בין חיים ספורטיביים ופעילויות חברתיות חשובות לא פחות.

כתבות קשורות
חדשות ועדכונים

כל מה שחדש ומעניין במרכזי הטניס בישראל, אירועים ותחרויות בטניס הישראלי והעולמי

התפקיד הקריטי של יכולות מנטאליות ופיזיות במשחק הטניס
בעולם של טניס תחרותי, עולה השאלה מה מבדיל את השחקנים הטובים ביותר בעולם לבין שאר השחקנים? האם אלו היכולות הפיזיות חסרות התקדים שלהם או העמידות הנפשית הבלתי ניתנת לשבירה?מאמר זה בוחן את האינטראקציה בין כוח...
להמשך קריאה
אימוני חורף: כיצד אימוני טניס משפרים את הכושר הגופני
כאשר הטמפרטורות יורדות והחורף משתלט, רבים עשויים לשקול לארוז את ציוד הספורט שלהם עד חזרת החודשים החמים. עם זאת, עבור חובבי טניס, העונה הקרה מציגה הזדמנות ייחודית לשיפור הכושר הגופני ולשיפור המיומנויות במגרש. "אימוני חורף: כיצד אימוני טניס משפרים...
להמשך קריאה
כל מה שרציתם לדעת על תזונת ספורט של טניסאים צעירים

הנושא התזונתי הוא החוליה החלשה כדי לעשות את קפיצת המדרגה עבור טניסאים צעירים. הקפדה על כמה עקרונות חשובים בתזונת ספורט יכולה בהרבה מקרים לעשות את ההבדל ותורמת למיצוי הפוטנציאל ושיפור ביצועים. גם מחקרים מראים באופן מובהק שתזונה נכונה לפני,...

להמשך קריאה
מתכננים לשחק על מגרש חימר? יש לנו מס' טיפים עבורכם.
חשבנו על מספר עצות  וחומר למחשבה שוודאי לא יזיקו לשחקנים, אשר מתכוננים לשחק ולהתחרות על מגרשי חימר בזמן הקרוב.
לשחקני החימר הטובים בעולם יתרון בולט על שאר השחקנים- הם גדלו על החימר.
טניס על מגרש חימר...
להמשך קריאה
איך משפרים את משחק הזוגות? הכנו לכם מס' טיפים מטורפים שיעזרו לכם לתקשר על המגרש ולהפיק את המיטב
טניס זוגות. מהנה. מרתק. חברותי. כולם "מתים" על המשחק  הזה. (חברותא=צחוקים , בן זוג לצידך= עבודת צוות, מרחב ביטוי לכשרון שלך…). הכושר כאן מדבר פחות, מבלים ליד הרשת (ויש כאלו שרק "מתכוונים" לכך ו"נענשים"- כוונות...
להמשך קריאה