איך משפרים את משחק הזוגות? הכנו לכם מס' טיפים מטורפים שיעזרו לכם לתקשר על המגרש ולהפיק את המיטב

טניס זוגות. מהנה. מרתק. חברותי. כולם "מתים" על המשחק  הזה. (חברותא=צחוקים , בן זוג לצידך= עבודת צוות, מרחב ביטוי לכשרון שלך…). הכושר כאן מדבר פחות, מבלים ליד הרשת (ויש כאלו שרק "מתכוונים" לכך ו"נענשים"- כוונות טובות אינן מספיקות כאן…), בולטות תכונות כמו מהירות תגובה, סרב מדוייק ועמוק, ווליי משובח. אכן כייף אמיתי. הנאה צרופה. (וכשמנצחים- היא גדולה אף יותר…)
 
אך לזוגות נדרשת מיומנות. נדרש כשרון. צריך להבין את המשחק, לדעת את כלליו הבסיסיים, פעולות ה-"עשה" ולא פחות חשוב- פעולות ה-"אל תעשה"-בהן טמונים מכשולים-הגוררים, אם נופלים בהם, אבדן נקודות… וכשמבינים- זה עדיין לא מספיק- צריך לתרגל…לתרגל…לתרגל!
1. אל תשאר מאחור…
התחום שבין קו הבסיס וקו האמצע הוא … "מחוץ לתחום" (No man's land). הגשת? החזרת? רוץ מיד אל הרשת (והצטרף אל חברך שמחכה לך שם…). היה קרוב אליה, אך אל תצמד אליה מדי…רק אם אתה ממש לא יכול להגיע, ובזמן, לרשת- למשל בגלל החזרה מאוד קשה, שבקושי הגעת אליה, או שהסיטה אותך הצידה- השאר (עדיף על כניסה אל "מחוץ לתחום"…), ונסה בחבטה הבאה.
בטניס של העשוריים האחרונים, כשמשחק הרשת ביחידים הפך לנדיר יותר ויותר, ועוצמת החבטות מקו הבסיס גדלה מאוד, רואים אצל שחקני זוגות לא מעטים השארות מאחור לא פעם במהלך משחק. וישנה גם הטקטיקה- אך נקודתית ולא קבועה, בה 2 השחקנים נשארים מאחור בעת הגשת היריב, ואז, לאחר ההחזרה עולים שניהם לרשת. מטרתה: לחץ על היריב ע"י שבירת "מוסכמות", שינוי "הסדר הרגיל" (תמיד אחד ליד הרשת בעת הגשה…), פתיחת זוית רחבה מאוד ומבלבלת ליריבים….
דהיינו, ככלל, "איזור המחיה" הנכון והטבעי בזוגות  הוא ליד הרשת! 

2. סרב עמוק שנכנס עדיף על חזק שמפוספס…
בזוגות- סרב מדוייק, ובעיקר עמוק, (לך על סרב חזק, אך לא צריך תמיד "פצצה"…), זה נותן 3 דברים:
א) עליה בטוחה שלך לרשת- יש לך יותר זמן להגיע אליה
ב) לחץ  על מחזיר הסרב.
ג) בטחון למגיש: יותר סרבים IN = יותר נקודות, ועימן יותר בטחון בהגשות הבאות, כשבו זמנית-יותר תסכול אצל היריבים.
3. להחזיר אל רגלי היריב…
החזרה טובה ונכונה בזוגות היא כזאת הנוחתת לרגלי היריב (בעת ריצתו לאחר הסרב אל הרשת). הורדת נמוך אל רגליו- או ש"סיבכת אותו" והוא לא מחזיר, או שהבטחת לעצמך קבלת ווליי (או HALF VOLLEY ) הגנתי (ודי גבוה) שאותו קל לך יותר לגמור (אם, כמובן, לא שכחת לבוא, וקרוב מספיק, אל הרשת…).
4. עוצמת ההחזרה- מקורה גם בסרב של היריב…
קיבלת סרב חזק מאוד (בד"כ מדובר בסרב ראשון) בצע תנועה קצרה של המחבט (מעין חסימה), עוצמת החזרתך תלקח בחלקה הגדול מעוצמת הסרב שקיבלת. אל תנסה "להשתולל" ולהוסיף עוצמת יתר משלך…בזוגות הרי עליך לשמור על דיוק בהחזרה והתחום האפקטיבי שלה קטן יותר מביחידים.  
5.חפש את האמצע בין יריביך…
"הבטן הרכה" של הזוג שממולכם הוא האמצע בין שניהם.כשאתה נדרש לכך- (בין בווליי, או במכת העברה במהלך המשחק)- ויכול כמובן לעשות זאת- כוון לשם! בד"כ (לא תמיד-יש יריבים מיומנים גם ממול…) תראה שמדובר בחבטה מאוד יעילה שתניב לא מעט נקודות…
6. מתלולים (= לובים) הם דבר טוב, אך רק כשצריך…
"זכרו – אין רשת בשמיים"…קרי- הרימו לובים. בדרך הזו אתם מרויחים זמן, ואולי, בסופו של מהלך, גם את הנקודה, אם מדובר בלוב טוב ומדוייק.
הלוב הוא אמצעי טוב, במיוחד כשאין ברירה, אך אין להגזים בו, כי בסופו של דבר,הרמת לוב?-אתה עובר במקרים רבים למצב הגנה. ועוד: זהירות-אל תרים לוב מאמצע המגרש, משם קשה יותר לבצעו (זוית מוגבלת יותר), ודינו של הכדור יחרץ, במקרים רבים, לצאת החוצה או לחזור אליכם בהנחתה מנצחת של היריב…
7. אל "תידבק" לרשת…
כי אז קל יהיה לעשות לוב מעליך, ואם בן זוגך חובט סרב ושועט לעבר הרשת,
הסיכוי שתגיעו ללוב שהורם מעליך- מזערי, כיוון שהוא מצריך שינוי תנועה, והידבקותך לרשת עולה בזמן יקר.
8כשבן זוגך מגיש-אל תביט לאחור…
…כי המבט הזה יסיח את דעתו. אם אתה רוצה לתאם עימו להיכן להכניס הסרב-אתה יכול לעשות זאת לפני המשחק, או במהלכו.יש המסמנים  באמצעות היד הלא אוחזת במחבט (בד"כ בטניס המקצועני, שם הם מתורגלים יותר), מאחורי גבם, בסימנים מוסכמים. אין צורך לעשות זאת יותר מדי- כי גם זה עלול להוציא את בן זוגך מריכוז.
9. כשבן זוגך מקבל- התמקם נכון
 וכשבן זוגך מקבל סרב- השאר בתוך המלבן (בין הרשת לקו האמצע). ע"י כך אתה "תוחם" לו זוית קטנה יותר ונכונה (קודקודיה: היריב המגיש, בן זוגך ואתה)- ה"מסמנת" לו, מעין וירטואלית, את איזור ההחזרה (וכזכור- אל רגליו, של היריב כבר אמרנו…).
10. "דרופ" עלול להפוך ל"פלופ"…
שלא כבמשחקי היחידים, בזוגות המרחק בין אחד משני יריביכם לבין ה"דרופ –שוט" שלכם, קצר בהרבה (בחצי, לשם ההפשטה). מה עוד ששניהם בד"כ מבלים רוב הזמן באיזור הרשת. לכן דרופ-שוט במקרים רבים, אם לא ברובם, עלול להסתיים באכזבה…השתמשו בו בחסכנות, וכשתעשו זאת-אנא בחוכמה…
11. שמור על הפרוזדור
אי שמירה על הפרוזדור (ה- CORRIDOR) "מזמינה" חבטת העברה מפתיעה לאורך הקו מיריבכם.
מיקום נכון (ששומר על הפרוזדור אך גם על האמצע) "מדכא" אצל היריב מראש מחשבות "זדוניות" לחבטת העברה שכזאת לאורך הפרוזדור(long line…)- בד"כ (לא רק)- בעת החזרת סרב.
מאידך- תאם עם בן זוגך מי מכסה את האמצע. זה חשוב למניעת "חורים" ביניכם, או התנגשות מחבטים או גוף בדרך אל כדור שבין שניכם…
תיאום נוסף הינו חובה, נקודתית, כשאתה מחליט "לחטוף" ולגמור את ההחזרה המשוגרת אל בן זוגך המכה סרב. בהקשר לכך- כשבן זוגך חובט
חבטת פתיחה –אתה, העומד סמוך לרשת, יכול להתכופף (למצב כריעה), לעמוד על קו האמצע (I-formation )- כשאז :
א) יריביכם יתקשו לנחש אם אתה עומד לפנות ימינה או שמאלה או לנסות לחטוף את ההחזרה או לא… 
ב) חצי מגופך "נעלם להם"(מאחורי הרשת…) משדה הראיה –וזה משבש\מבלבל את "הראדאר" שלהם…
12אל תהיה תקוע- תנוע…!
העירנות, כלומר, דריכות הגוף- כשאתה מקבל סרב, או כשאתה עומד ליד הרשת בעת שחברך מכה סרב- חשובה למהירות התגובה שלך לכדור, וגם מבלבלת את היריב…אז לעולם אל תהיה נטוע במקום אלא דרוך וקפיצי משהו
(בכפוף למותר) אך הזהר מתזזיתיות יתר-העשויה לשבש ולהפריע לריכוז של בן זוגך.
מעניין: שילובי זוגות לא מעטים מתאפיינים ב-2 טיפוסים שוניםהאחד-יציב וסולידי, "בונה"- והשני- קופצני יותר ו"זריז".
שילובים כאלו עובדים היטב, כי מדובר בתכונות המשלימות אחת את השניה.
כשהשלם גדול מסכום חלקיו…
משחק הזוגות מתאפיין (כמו בחיים, בעסקים ובעוד תחומים…) בעליות ובמורדות של אחד משני בני הזוג.
ישנם משחקים בהם במספר גיימים אתה טוב ולבן זוגך "לא הולך", וא"כ קורה ההיפך.(וישנם פרקי משחק בהם שניכם מתעלים). הבא זאת בחשבון. דבר עם בן זוגך (לא יותר מדי, כי זה עלול להלחיץ ולפגוע לו  בריכוז ואפילו גם לך…), עודד אותו גם כשלא הולך לו, והוא יחזיר לך בעידוד משלו כשלך לא הולך. במשחקי אימון זה לא תמיד מיושם, שהרי החברה' גם פורקים מתחים, בתחרות חשוב ליישם זאת.(בל נשכח: כולנו בני אדם, בסופו של דבר, וטניס הוא משחק לבני אדם…).לא שזה תמיד קל ופשוט- אך השתדל!
התוצאה- היא השלםניצחתם?- השלם היה גדול מסכום חלקיו.
הפסדתם- כנראה שההיפך הוא הנכון…
 
ותבואו "חמים" לזוגות…
סט יחידים, או חימום על המגרש בן חצי שעה לפחות, לפני זוגות,שווה זהב!!- ועשוי לתרום, בתחרות, לנצחון במערכה הראשונה…אחרת, עד שאתם נכנסים לקצב, לגמישות, לתגובות הטובות– אתה עלולים להפסיד את המערכה וא"כ כבר עלול להיות מאוחר…ובכלל-טוב לבוא "חמים" למשחק…!
 
PLAY IT SIMPLE…!
כמו בדברים רבים בחיים, הפתרון החכם, גם בזוגות, הוא הדבר הפשוט.
בטניס הכוחני של היום, הזוגות הינם עדיין "אי של שפיות", מעין "שמורת טבע" שבה ה"חוקים לא השתנו דרסטית"… כאן צריך, כאמור, רגש, משחק רשת-ווליי משובח, סרב מדוייק (ולא בהכרח סופר חזק), החזרה לרגלי היריב, תגובות מהירות. חכמת משחק. פשוטה.
אל תסתבך ב"התחכמויות",או ב"הרפתקאות" לא מחוייבות המציאות.אלו, מטבען, "אוהבות" לקרות דווקא בנקודות קריטיות… דבוק בכללים, ותראה שבמשך הזמן ההנאה שלך מהמשחק תגדל, ובעקבותיה גם שיעור ההצלחות.
אך, אל תשכח: מעבר לרשת ניצב זוג שגם, כמותכם, משפר ומשתפר כל העת, ומשדרג מיומנותו במשחק הזוגות. כך שאין כאן תעודת ביטוח….!
 
ה"טיפים" בכתבה הינם פרי נסיוני האישי לאורך שנים ותחרויות לא מעטות, אך אין חובה עליכם להסכים לכולם…וכמובן ישנם "טיפים" נוספים שניתן ודאי למצוא. מקווה שהם יסייעו לכם להגביר ההנאה מטניס הזוגות שלכם.
בהצלחה!  
כתבות קשורות
חדשות ועדכונים

כל מה שחדש ומעניין במרכזי הטניס בישראל, אירועים ותחרויות בטניס הישראלי והעולמי

אוראל קימחי מדגים תרגילים לסלייס מושלם!
[playlist type="video" ids="5415"]
להמשך קריאה
יוני ארליך מספר - מה שחקן טניס מקצוען שם בתיק טניס שלו!
[playlist type="video" ids="5412"]
להמשך קריאה
התפקיד הקריטי של יכולות מנטאליות ופיזיות במשחק הטניס
בעולם של טניס תחרותי, עולה השאלה מה מבדיל את השחקנים הטובים ביותר בעולם לבין שאר השחקנים? האם אלו היכולות הפיזיות חסרות התקדים שלהם או העמידות הנפשית הבלתי ניתנת לשבירה?מאמר זה בוחן את האינטראקציה בין כוח...
להמשך קריאה
אימוני חורף: כיצד אימוני טניס משפרים את הכושר הגופני
כאשר הטמפרטורות יורדות והחורף משתלט, רבים עשויים לשקול לארוז את ציוד הספורט שלהם עד חזרת החודשים החמים. עם זאת, עבור חובבי טניס, העונה הקרה מציגה הזדמנות ייחודית לשיפור הכושר הגופני ולשיפור המיומנויות במגרש. "אימוני חורף: כיצד אימוני טניס משפרים...
להמשך קריאה
כל מה שרציתם לדעת על תזונת ספורט של טניסאים צעירים

הנושא התזונתי הוא החוליה החלשה כדי לעשות את קפיצת המדרגה עבור טניסאים צעירים. הקפדה על כמה עקרונות חשובים בתזונת ספורט יכולה בהרבה מקרים לעשות את ההבדל ותורמת למיצוי הפוטנציאל ושיפור ביצועים. גם מחקרים מראים באופן מובהק שתזונה נכונה לפני,...

להמשך קריאה